W poniedziałek 22.01.2018 r. uczniowie klas IA i IB, a tydzień wcześniej  – IC naszego liceum zwiedzali teren dawnego getta żydowskiego na krakowskim Podgórzu. Wycieczkę rozpoczęliśmy od spotkania z przewodnikami na Rynku Podgórskim, czyli w miejscu, gdzie w czasie II wojny światowej stała brama terenu zamkniętego. Utworzona przez okupantów „żydowska dzielnica mieszkaniowa” miała pomieścić 18 tysięcy osób, przesiedlonych z całego miasta. Potem przeszliśmy pod jeden z czterech szpitali, dzięki którym Żydzi z naszego miasta – jak się dowiedzieliśmy –  żyli, mimo, że w straszliwych, to i tak w nieco lepszych warunkach niż np. ci z getta łódzkiego.  Zatrzymaliśmy się również przed tablicą upamiętniającą 200 zamordowanych w Bełżcu sierot żydowskich, które w 1942 r. zostały tam przewiezione wraz z opiekunami z Domu Sierot Żydowskich przy ulicy Józefińskiej. Następnym punktem naszego programu było małe muzeum Apteki pod Orłem, zakładu Tadeusza Pankiewicza, Sprawiedliwego wśród Narodów Świata, jedynego Polaka mieszkającego wśród Żydów podczas wojny.  Było to bardzo ciekawe doświadczenie, mogliśmy przeczytać o codzienności w getcie oraz przyjrzeć się autentycznym maszynom aptekarskim. Przeszliśmy przez Plac Bohaterów Getta (dawny Placu Zgody), będącym niegdyś miejscem egzekucji i deportacji Żydów, o czym dziś przypomina pomnik – 68 krzeseł symbolizujących tragedię mieszkańców getta. Na koniec skierowaliśmy się do ostatniego punktu programu, którym był fragment zachowanego muru getta, przy którym mogliśmy posłuchać o różnych postawach ludzi żyjących pod okupacją.

Wycieczka była bardzo interesującym przeżyciem. Każdy z nas mógł dowiedzieć się czegoś nowego o wydarzeniach w jego rodzinnym mieście podczas II wojny światowej oraz przekonać się w jak trudnych czasach przyszło żyć tamtym ludziom. Z pewnością wielu z nas powróci jeszcze na Podgórze, aby dokładniej zgłębić tajemnice tych miejsc.

Serdecznie dziękujemy przewodnikom z Fundacji FREE walking TOUR Kraków, którzy oprowadzili nas bezpłatnie.

WP_20180122_10_37_03_Pro[1]

Warto odwiedzić:

Album ze zdjęciami z wycieczki