‘Pejzaż podszyty uczuciami twórcy. Pejzaż przenoszący nas na podkrakowską wieś. Mistrzowski portret, ukazujący nie tylko podobieństwo, ale także nastrój portretowanej osoby, podkreślony mniszkiem wpiętym w marynarkę lub zimorodkiem trzymanym w dłoni…’
Dziś, 14 marca po odwiedzeniu Muzeum Stanisława Wyspiańskiego przeszliśmy do Gmachu Głównego Muzeum Narodowego, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej ‘Nastrojowa Młoda Polska’. Podziwialiśmy sztukę Młodej Polski z jej zwrotem w kierunku natury – szukanej w plenerze i pozującym do obrazu człowieku. Analizowaliśmy dzieła Olgi Boznańskiej ‘Dziewczynka z chryzantemami’, Jacka Malczewskiego ‘Autoportret’, Jana Stanisławskiego ‘Topole nad wodą’ Włodzimierza Tetmajera ‘Święcone’, Zbigniewa Pronaszko ‘Akt formistyczny’
Pracując w grupach ocenialiśmy jaki nastrój dominuje w sztuce młodopolskich twórców, próbowaliśmy odgadnąć emocje towarzyszące postaciom na portretach, przyglądaliśmy się wiejskim obrzędom utrwalonym na płótnach artystów.
Na koniec sprawdziliśmy co wydarzyło się w sztuce polskiej po Młodej Polsce i z zainteresowaniem oglądnęliśmy stałą wystawę Galeria Sztuki Polskiej XX i XXI wieku, poznając w sposób przekrojowy wybrane zjawiska i prądy artystyczne, poprzez wybitne dzieła z kolekcji sztuki najnowszej Muzeum.