Nauczanie dwujęzyczne to metoda kształcenia, polegająca na tym, że prócz nauki języka francuskiego również wybrane przedmioty nauczane są w języku polskim i francuskim. Z tego względu niezwykle ważna jest intensywna nauka samego języka, który służy jako narzędzie zdobywania i wykorzystania wiedzy przedmiotowej.

Ten typ kształcenia daje możliwość osiągnięcia wysokiego poziomu znajomości języka obcego. Absolwent liceum może osiągnąć poziom B2 (poziom swobodnej komunikacji), a nawet  C1, czyli biegłą znajomość języka w czterech kompetencjach: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, mówienia i pisania.

Na co dzień uczniowie pracują w małych (12-15) osobowych grupach 6 godzin w tygodniu przez 3 lata. Podczas lekcji wykorzystywane są zarówno metody klasyczne jak i nowoczesne: uczniowie pracują z podręcznikami, zbiorami ćwiczeń czy specjalnie dla nich przygotowanymi zadaniami. Bardzo istotne jest możliwie częste rozumienie ze słuchu, dlatego nagrania i filmy towarzyszą grupom w codziennej pracy. Nauczyciele chętnie sięgają po metody aktywizujące, uczniowie przygotowują też projekty. Lekcje języka dopełniają lekcje cywilizacji, czyli znajomości realiów Francji i krajów francuskojęzycznych.

W klasach licealnych część przedmiotów  nauczana jest w systemie dwujęzycznym tj. w języku polskim i francuskim, co pozwala kontynuować pracę nad językiem, wprowadzać słownictwo specjalistyczne i ćwiczyć wypowiedzi tematyczne. W klasie pierwszej nauczanie dwujęzyczne odbywa się na kilku z następujących przedmiotów: matematyka, fizyka, biologia, historia, geografia, w klasach drugiej i trzeciej nauczane po francusku są obecnie dwa z w/w przedmiotów.

Francuski to nie tylko lekcje. Uczniowie biorą udział w szkolnych i pozaszkolnych projektach i konkursach językowych, co roku obchodzą Dzień Frankofonii, spotykają się z uczniami zaprzyjaźnionych francuskich i belgijskich szkół, którzy przy okazji wizyt w Krakowie chętnie odwiedzają Złoty Róg. Co roku organizowane są w szkole wymiany językowe dla chętnych uczniów – młodzież przez tydzień przyjmuje w domach rówieśników z Francji, a następnie na tydzień wyjeżdża do tych samych rodzin.

Podjęcie nauki w klasach dwujęzycznych naszego liceum zasadniczo wymaga znajomości języka francuskiego, ze znajomości którego należy zdać egzamin wstępny. Dla absolwentów gimnazjum dwujęzycznego egzamin ten odbywa się na zakończenie nauki w klasie trzeciej, absolwenci szkół niedwujęzycznych mogą zdać go w naszej szkole. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt z koordynatorem sekcji dwujęzycznej lub sekretariatem szkoły.

W przypadku zebrania się wystarczająco licznej grupy osób nie posiadającej znajomości języka francuskiego szkoła może otworzyć grupy dla początkujących. Uczniowie ci uczą się języka wprawdzie krócej niż absolwenci gimnazjum dwujęzycznego, ale nasze doświadczenia wskazują, że zdolności i motywacja czynią cuda – utalentowani i pracowici uczniowie, którzy przyszli do klas dwujęzycznych bez znajomości języka lub tylko z podstawowymi umiejętnościami, po roku-dwóch ciężkiej pracy robią ogromne postępy, a po trzech przystępują z sukcesem do matury dwujęzycznej.

Zapraszamy do obejrzenia reportażu francuskiej telewizji TV5 Monde z cyklu „Destination Francophonie”, w którym nasi uczniowie (obecnie absolwenci) i nauczyciele wypowiadają się na temat nauczania dwujęzycznego w naszej szkole.

Kliknięcie w obrazek przekieruje na główną stronę emisji TV5 Monde pt. „Destination Pologne”,
gdzie należy wybrać znajdujący się pod oknem odtwarzacza Bonus 4: Les élèves polonais et le français

destination Cracovie

Destination Francophonie, 22 marca 2014

Więcej na temat Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

Pod tym linkiem możesz dokonać samooceny biegłości językowej.