Wyjazd do Holandii, Szkocji i Anglii miał bardzo ciekawą formułę.
Przedsięwzięcie rozpoczęło się od przejazdu do Amsterdamu i zwiedzenia stolicy Holandii z pięknym rejsem – z wykładem w języku angielskim po licznych i malowniczych kanałach miasta, a następnie nocnej podróży promem do Newcastle.
Przygoda na Wyspach Brytyjskich zaczęła się od wizyty w angielskim zamku w Alnwick, w którym nagrywano sceny do filmu Harry Potter, oraz magicznego spaceru po szkockim Stirling – mieście z piękną średniowieczną starówką i zamkiem z widokiem na Wallace Monument – wieżę stojącą w miejscu, z którego wielki bohater szkocki William Wallace dowodził wojskami.
Pierwszy etap wyprawy zakończył się powitaniem rodzin szkockich, które gościły młodzież wraz z opiekunami przez kolejne trzy dni.
Pobyt w Szkocji obfitował w szereg niesamowitych wrażeń, szczególnie podczas przejazdu przez zjawiskowe – jesienią jeszcze bardziej zachwycające – Grampiany do Fortu William z widokiem na Ben Nevis – najwyższy szczyt w Wielkiej Brytanii, górskie wąwozy m. in. Glencoe – najgłębszy wąwóz w Szkocji, a także ekscytujące oczekiwanie na przejazd słynnego pociągu do Horgwarthu.
Uczestników zauroczyła również stolica Szkocji – Edynburg z majestatycznym zamkiem położonym na potężnej skale, wyjątkową średniowieczną zabudową, historią i kulturą.
Po sentymentalnym pożegnaniu z rodzinami szkockimi, które bardzo ciepło ugościły uczniów i nauczycieli, nadszedł czas na kolejny etap projektu.
Zwiedzanie Yorku z przewodnikami mówiącymi wzorcowo w języku angielskim zapisało się bardzo dobrze w pamięci młodzieży – to jedno z piękniejszych angielskich miast, słynące z bogatej historii i architektury – największej Katedry w Anglii, jedynej w Europie średniowiecznej ulicy zachowanej w całości, przeplatających się śladów Wikingów i Rzymian.
Po wizycie w brytyjskiej ojczyźnie czekolady i noclegu pod Cambridge na uczestników czekał wielokulturowy Londyn – jedno z większych metropolii świata.
Historia, zabytki – symbole stolicy Anglii m.in. budynki Parlamentu ze słynną wieżą zegarową, na której zawieszony jest dzwon Big Ben, Westminster Abbey, Whitehall, Downing Street widziane również z London Eye i rejsu po Tamizie, a także ludzie, ruchliwe ulice, różnorodność kulturowa – atmosfera wielkiego miasta zrobiły na uczniach ogromne wrażenie.
Zwiedzanie Londynu zakończyło się spacerem po pięknym parku, kolacją w centrum miasta i niezapomnianym wieczornym rejsem, po którym młodzież ubogacona ruszyła w drogę powrotną do Krakowa przez Kanał La Manche.
Pobyt w stolicy Niderlandów i na Wyspach Brytyjskich był niezwykle udany – niepowtarzalne miasta, niezapomniane malownicze szkockie i angielskie krajobrazy, czas z rodzinami brytyjskimi, integracja licealistów z różnych klas to bardzo bogate doświadczenie w wymiarze kulturowym – społecznym, językowym, historycznym, geograficznym.
Dzięki realizacji doskonałego programu przedsięwzięcia, profesjonalnemu pilotażowi i przewodnictwu Pani Marty Bednarz, wspaniałemu wykładowi Pani Profesor Marii Jolanty Panek nt. procesu powstawania pasm gór szkockich, a także informacjom dot. historii odwiedzanych regionów podawanym przez Pana Profesora Łukasza Dąbrowskiego uczniowie zdobyli cenne doświadczenia, udoskonalili język angielski i poszerzyli swoją wiedzę.
Licealiści wrócili do Krakowa z nadzieją na kolejną propozycję międzyszkolnego projektu językowego w ramach wymiany z rodzinami brytyjskimi w innym regionie Wielkiej Brytanii.