tn_IMG_20190319_153057Początek relacji:

Rozpoczęła się druga część wymiany z Liceum St Gabriel w Saint-Laurent sur Sevre (Wandea, Francja). Jesteśmy dziś, we wtorek 19 marca, w opactwie Fontevraud, skąd pozdrawiamy serdecznie!
W szkole czekały na nas uczennice klasy IIA, które od trzech tygodni uczestniczyły w Projekcie Klasy Międzynarodowe i będą teraz z całą grupą realizować plan wizyt.
Jutro odezwiemy się znad Atlantyku.
A w czwartek trzymajcie za nas kciuki, gramy wielki rewanż w siatkówkę z francuskimi uczniami!

Dodane w środę:

IMG_20190320_144327_resized_20190320_051654976

Za nami kolejny piękny dzień pobytu na wymianie. Spędziliśmy go na wyspie Noirmoutier, na którą udało nam się dostać po dnie Oceanu Atlantyckiego, oczywiście w czasie odpływu (Passage du Gois). Poznawaliśmy tajniki produkcji soli morskiej i zwiedziliśmy najciekawsze miejsca na wyspie, port rybacki, port turystyczny i miejsca historyczne: kościół i zamek. Miejscem południowego pikniku była plaża.

Ciąg dalszy relacji:

IMG_20190321_110238_resized_20190325_111251418Po krótkiej przerwie przekazujemy kolejne wieści z Francji. Czwartkową atrakcją było zwiedzanie zamków nad Loarą: Azay-le-Rideau i Chenonceau. Tego samego dnia wieczorem uczniowie rozegrali rewanżowy mecz siatkówki. Walczyli dzielnie do końca i zajęli II miejsce 🙂 zdobywając puchar który dołączy do innych trofeów sportowych naszej szkoły. Piątek poświęcony był historii regionu, w związku z tym zwiedziliśmy Historial de la Vendee i Logis La Chabotterie. Miejsca te związane są z wojna domową w okresie Rewolucji Francuskiej i miejscowymi bohaterami tych walk. Weekend uczniowie spędzali z rodzinami swoich korespondentów, zwiedzając różne ciekawe miejsca i odpoczywając nad Oceanem. Nauczyciele spotkali się z mieszkającą tu Panią Jeaninne Vernhes, która wiele razy przyjeżdżała do naszej szkoły wspomagając językowo uczniów i nauczycieli sekcji dwujęzycznej.
A teraz oczekujcie informacji z Paryża gdzie spędzimy dwa dni. A bientôt!

Relacja z pobytu w Paryżu:

IMG_20190326_162449_resized_20190327_101619843„Paris sera toujours Paris”
Paryż przywitał nas piękną pogodą, z którą nie rozstaliśmy się do końca pobytu.
Pierwsze i najbardziej znane miejsca – Arc de Triomphe, Tour Eiffel, Opera Garnier, Moulin Rouge, Sacre Coeur, Montmartre – podziwialiśmy przez okna autokaru lub z bliska, spacerując. Dzień zwieńczyliśmy romantycznym rejsem po Sekwanie – Paris by night.
Cały wtorek towarzyszył nam paryski przewodnik pan Michał Jaworski, który oprócz klasycznych miejsc turystycznych (Notre Dame, Louvre, Sorbonne, Quartier Latin) oprowadzał nas po swoich ulubionych zaułkach Paryża. Duże wrażenie na nas wszystkich zrobiła ekspozycja malarstwa impresjonistycznego w Muzeum D’Orsay, tym bardziej, że pan Michał swoim wykładem uświadomił nam istotę i przełomowe znaczenie tego stylu w sztuce. Nie zapomnieliśmy odwiedzić miejsc związanych z pobytem słynnych Polaków – Place Vendome, gdzie mieszkał Fryderyk Chopin i dom przy ulicy La Seine, w którym Adam Mickiewicz zakończył pisanie „Pan Tadeusza”. Paryż będzie nam się kojarzył również z pięknymi zapachami perfumerii Fragonard, gdzie poznaliśmy tajniki produkcji perfum jednej z francuskich marek. Styl gotycki w architekturze i sztuce przybliżyła nam wizyta i kolejny interesujący komentarz przewodnika w katedrze Notre Dame de Paris.